Kopš 2020.gada sākuma teju visa pasaule saskārās ar to, ka bez tehnoloģiju iespējām pandēmijas laikā pasaule apstātos pilnībā. Tieši pateicoties tehnoloģijām turpinās daudzi procesi, kas iepriekš tika realizēti klātienē - vairums produktu, pakalpojumu un satura ir pieejami digitāli, un virtuālajā vidē norit aktīvi finanšu, darba un citi darījumi. Pasaule ir mainījusies, un ir mainījusies arī uzņēmējdarbības vide. Kāda situācija ir Latvijā? Kā uzturēt savu uzņēmumu, saglabāt klientu uzmanību? Kā ieviest jauninājumus uzņēmuma darbībā un kā nezaudēt peļņu? Ja Jūsu uzņēmums vēl nav pārgājis uz uzņēmējdarbību digitālajā vidē, labākais mirklis, kad to uzsākt ir - tagad. :)
Šodienas vide un apstākļi ir neskaidri - uzņēmumi, kas vēlas turpināt darbību, neapstāties, iekļauj savā ikdienā tehnoloģijas, tādējādi pielāgojot savu uzņēmumu digitālajiem standartiem. Ir svarīgi izveidot drošu, uzticamu tehnoloģisko “bāzi” jeb pamatni, un tas var palīdzēt ilgtermiņā saglabāt un attīstīt uzņēmējdarbību, kā arī sniegt dažādas priekšrocības.
Kas ir digitālā transformācija?
Šis jēdziens, patiesībā, tiek izmantots jau ilgāk nekā var šķist. Ikreiz, kad kāds uzņēmums ievieš jaunākās tehnoloģijas, lai uzlabotu darbaspēju un pielāgotos patērētāju vēlmēm, norit digitāla tranformācija. Tas ir jēdziens, ko 2020. gadā uzņēmējdarbības vidē, visticamāk, varēja dzirdēt visbiežāk. Katrai organizācijai digitālā tranformācija var izpausties citādāk, taču tās pamatā ir - digitālo tehnoloģiju integrēšana un datu apstrādes procesu digitalizēšana, automatizēšana, mainot uzņēmuma darbību, iekšējo kultūru, un uzlabojot klienta pieredzi. (Avots: https://www.citrix.com/glossary/what-is-digital-transformation.html)
Šodiena jau vairs nav iedomājama, neizmantojot bezkontakta pārtikas piegādes iespējas, bezkontakta norēķinu metodes, mobilās bankas, e-parakstu un internetveikalus. Laikā, kad mums ir jābūt sociāli atbildīgiem, vienotiem un reizē distancētiem, katra uzņēmēja rūpēs ietilpst ne vien izcila klientu apkalpošana, bet arī veselība un drošība. Digitalizācija ir veiksmīgs paņēmiens gan kā mazināt vīrusa izplatību, gan kā “turēt laikam līdzi” un uzlabot uzņēmuma situāciju. Kā ziņo maksājumu tīkls Mastercard, 2020. gada pirmajā ceturksnī bezkontakta darījumu skaits ir pieaudzis par 40%.
Daudzos gadījumos, kad uzņēmuma darbība ir vērsta no uzņēmuma uz klientu, un ierobežojumu dēļ uzņēmumiem nākas atteikties no klātienes pārdošanas, digitālā komercija uztur attiecības un produktu pieejamību klientam 24 stundas diennaktī. Bez tā, uzņēmums gūst arī datus par klientu uzvedību, un var tos izmantot, lai padarītu klienta pieredzi personiskāku un uzlabotu uzņēmuma rādītājus. Der atcerēties, ka neatkarīgi no tā, cik ilgi valdīs esošā pasaules situācija, uzņēmuma digitalizācija ir ilgtspējīgs risinājums, un tā var būt kā gatavība jebkurai situācijai. Saprotams, ka nekas neaizstās klātienes pieredzi, taču maksimāli personalizēta digitālā pieredze šobrīd ir zelta vērtē. Daudzi izvirza prognozes, ka digitālā vide vairs neizzudīs no mūsu ikdienas, tāpēc prātīgāk būtu to pieņemt, un ja tas vēl nav darīts - uzsākt digitalizācijas procesu.
Eiropas līmenī, Latvijā digitalizācijas situācija ir vidēja - tā nav slikta, taču tā nav arī izcila. Eiropas komisija ir definējusi Digitālās ekonomikas un sabiedrības jeb DESI indeksu. Šo indeksu veido dati par Eiropas situāciju digitālajā nozarē - progress, sniegums, konkurētspēja, aptverot platjoslas pakalpojumu jeb interneta abonēšanu un savienojamību, sabiedrības digitālo prasmju līmeni, sabiedrības interneta pakalpojumu izmantošanu, un uzņēmumu digitalizāciju.
Latvija pēdējā gada laikā veiksmīgi ir integrējusi dažādus elektronisko pārvaldes pakalpojumus, esam vieni no līderiem valsts un pašvaldības pakalpojumu digitalizācijā. Der atzīmēt, ka Eiropas līmenī esam 4. vietā pēc tā, cik pieejams un ātrs ir interneta pārklājums. Taču robs ir Latvijas uzņēmējdarbības vidē. Latvijas uzņēmēji ir kūtri uz uzņēmumu digitalizēšanu, un tehnoloģiju iespējas netiek izmantotas tik plaši, cik varētu. Latvija Eiropas mērogā ir 23. Vietā no 28., jautājumā par digitālo tehnoloģiju integrāciju uzņēmējdarbībā un e-komercijā. Varbūt jaunā gada apņemšanās varētu būt pēc iespējas vairāku uzņēmumu digitalizācija? Tas noteikti ir mūsu spēkos.
Iespējams, jūtaties tā, it kā digitalizēties būtu jau par vēlu, esat atpalicis tirgū un viss nokavēts. Taču - tā nav. Nebaidieties pieņemt šo izaicinājumu par labu digitālajai transformācijai. Pat, ja Jums šķiet, ka konkurējošie uzņēmumi jau sen Jūs apsteiguši, turiet vēsu prātu, un nesalīdziniet sevi ar citiem. Gan medijos, gan sabiedrībā mēdz runāt par tiem, kas digitalizējušies ātri un/vai inovatīvi, bet neviens nerunā par to, cik tas ir viegli vai grūti, cik ilgs laiks paiet, un kāda ir reālā situācija. Neatsverama vērtība ir tam, ja spējat mācīties no citu pieredzes - nesalīdziniet, bet gan smelieties iedvesmu no veiksmīgiem uzņēmumiem, papētiet tos vairāk un, pēc iekrāta iedvesmas lādiņa, uzsāciet digitālās pārmaiņas savā uzņēmumā. Kā to var sasniegt? Lūk, daži ieteikumi, ar ko sākt:
Tas atmaksāsies! Daudzi uzņēmumi ir mainījuši savu izdevumu prioritāties tieši pateicoties digitalizācijai. Izvērtējiet, kādas tehnoloģijas Jums palīdzēs attīstīties, konsultējieties ar profesionāļiem, speciālistiem, varbūt pat līdzīgiem uzņēmumiem, un iegādājieties nepieciešamos rīkus, programmas, izveidojiet mājaslapu vai lietotni. Starpcitu, vēl ir lieliskas atlaides dažādām elektronikas precēm! Tas, kas veicina digitalizāciju ir tieši tehnoloģijas, programmas un datu analīze.
Izprast klienta pieredzi nav viegls uzdevums, taču ar tehnoloģiju palīdzību, to izdarīt ir vienkāršāk. Jūs varat novērot klienta darbības jeb “kustību” jūsu mājaslapā, analizēt to, un pateicoties vērtīgajai informācijai, varēsiet uzlabot klienta pieredzi. Pieaiciniet speciālistu un pārdomājiet klienta pieredzi - kas klientam patīk, kas ir ērts, parocīgs. Ir daudzi aspekti, par ko pat grūti aizdomāties, taču svarīgi, lai tiktu integrētu pieeja tā, lai klienta saskarsme ar Jūsu uzņēmumu ir individuāla arī virtuālajā vidē, un “risina klienta problēmu”.
Iespējams, vārds “mākonis” šajā kontekstā var šķist mulsinošs. Mākonis ir digitāla vieta, kurā varat glabāt datus. Tas nozīmē, ka visas darbības, ko veicat datorā, un dati saglabājas nevis datorā, bet gan mākonī, kuram pēc tam varat brīvi piekļūt no jebkuras citas ierīces, izmantojot internetu. Dati mākonī ir aizsargāti. Nodrošiniet mākonī balstītu risinājumu integrāciju. Tas novērsīs daudzas problēmas, kas saistītas ar datiem, programmām, tehnoloģijām Jūsu uzņēmumā.
Daļu no uzņēmuma darbības nodrošināšanai nepieciešamajām darbībām ir iespējams automatizēt. Automatizācija ietver tehnoloģiju izmantošanu ar mērķi, lai kāds no procesiem ritētu pats no sevis, efektīvāk, produktīvāk, pārredzami. Tas ir veiksmīgs līdzeklis ātrāku mērķu sasniegšanā. Mēdz teikt, ka automatizācija ir kā zelta atslēdziņa uzņēmuma digitālās transformācijas pieredzē, tas ir svarīgs solis ceļā uz digitālu uzņēmumu. Ir iespējams automatizēt kāda darbinieka vai klienta ikdienas procesus jeb rutīnu, pētīt to efektivitāti un, izdarot secinājumus no iegūtajiem datiem - izsvērt, kas ir produktīvs, vērtīgs, efektīvs, un kas nē. Visticamāk, ir pat vairākas darbības, ko Jūs ik dienas veicat savā uzņēmumā, ko varētu nedarīt manuāli, bet gan automatizēt.
Jo vairāk vērtīgu datu Jums būs, jo vairāk varēsiet uzlabot sava uzņēmuma darbību. Iekļaujiet jaunākos datu analīzes rīkus (piemēram, Microsoft komplektā ietilpst datu vizualizācijas rīks Power BI). Dažādi rīki ļaus Jums uzzināt, kādās vietnēs, portālos un publiskajās datu bāzēs visbiežāk uzturās Jūsu klienti un potenciālie klienti, un kāda ir tirgus situācija. Tas savukārt Jums palīdzēs sasniegt vairāk klientu, izmantojot digitālā mārketinga kampaņas, jo Jūs jau zināsiet, kur uzturās tie, kam varētu interesēt Jūsu produkts.
Šķiet, ka lielākā daļa patērētāju esam jau pielāgojušies digitālajai kultūrai 2020.gadā, taču daudziem uzņēmiem 2020.gads ir bijis straujšs lēciens digitalizācijā, lai spētu zibenīgi pielāgoties situācijai, klientu vēlmēm un radītu jaunus ieņēmumu kanālus. Kas mūs sagaida 2021. gadā?
Inovācijas. Iezīme, bez kuras neiztikt progresējošā laikmetā, ir inovācijas. Uzņēmējiem tas nozīmēs ātrāku digitālās klientu pieredzes attīstību, procesu norisi, piegādi.
Automatizācija. Automatizācijas pievienotā vērtība turpinās pieaugt. Darba efektivitātes un biznesa procesu uzlabošana, lai darbs ritētu vēl raitāk.
Drošība. Uzņēmumiem ir svarīgi domāt par savu datu drošību. Neatkarīgi no tā, vai tie ir dati par klientu plūsmu vai inventerizācijas dati, 2021. gads būs tas, kurā uzsvars tiek likts uz jebkādu datu drošību, pielāgošanu drošiem risinājumiem. Mūsdienās neviens nevar atļauties zaudēt datus.
Datu analīze. Turpinot par datiem - datu analīze ir vēl viena izvirzītā 2021.gada tendence uzņēmumu digitalizācijā. Tieši dati ir tas, ar kā palīdzību varam mainīt klientu pieredzi, tāpēc ir svarīgs datu saturs un kvalitāte.
Ceļā uz digitālo tranformāciju tomēr var parādīties zināmi šķēršļi. No citu pieredzes, piedāvājam aplūkot 5 biežāk sastopamās kļūdas, ar ko ir saskārušies uzņēmumi, uzsākot pāreju uz digitālo vidi.
Nevienas pārmaiņas nav vieglas. Bieži vien ir novērojams tas, ka uzņēmuma vadība vai īpašnieks nav mierā ar digitalizāciju, nereti pat zināmu pieņēmumu vai spītīgu iegribu pēc. Tas ir normāli, taču vadībai ir jāmēģina saprast, ka mūsdienas ir tik neparedzamas, ka uzņēmums bez stingras digitālās bāzes var tikt satricināts. Nevajadzētu būt tā, ka komanda, bez simt-procentīgas vadības iesaistes un atbalsta, metas digitalizēt uzņēmumu. Tā var panākt vien to, ka komanda izvēlēsies veiglākos ceļus, iespējams, izvairīsies no šķēršļiem, vien tāpēc, lai iepriecinātu citus, taču līdz ar to, palielināsies arī sarežģītība digitālajai tranformācijai. Jāmeklē kopīgi spēki, ar kuriem tiekties uz panākumiem, un jābūt uz viena viļņa.
Uzņēmuma digitālajai transformācijai ir jārada progress un labvēlīga ietekme uz uzņēmumu, tām nevajadzētu būt galvassāpēm. Labākais veids, kā izvairīties no nevēlamām diskusijām, lēmumu pieņemšanas kavēšanos, projekta atcelšanas vai pēkšņiem neparedzētiem izdevumiem, ir izveidot stratēģisku (un reālistisku) uzņēmuma digitalizācijas plānu un pārrunājiet to ar komandu. Pēc tam - lēnām ieviešot nelielas, sākotnēji pat minimālas izmaiņas uzņēmumā. Veidojot jaunu sistēmu, neizbēgamas ir arī “prāta vētras” un dažādas prasības. No tā nevajadzētu izvairīties, tieši pretēji, regulāri veidojiet diskusijas, pārrunas visa plāna realizācijas laikā. Tas var būt vērtīgi un noderīgi!
Mūsu platuma grādos dzīvojošajiem bieži ir raksturīga pieturēšanās pie tradicionālām, ilggadējām vērtībām un stagnācija, taču bez pārvērtībām nav izmaiņu. Līdz ar to, daudzi, iespējams, jau gadiem izmanto vienu un to pašu programmu vai rīku savā darbā. Ir grūti mainīt citu cilvēku domāšanas veidu vai pavērt otram kādu jaunu skatu punktu. Esiet iejūtīgi, un galvenais - komunicējiet. Pārmaiņu iekšējā pieņemšana ir ārkārtīgi svarīgi jebkuras digitālās transformācijas iniciatīvas panākumiem.
Pārdevēju, nevis partneru, izvēle, var novest pie situācijām, kas kavēs attīstības un pārmaiņu procesus. Tehnoloģijām, viennozīmīgi, nevajadzētu būt tām, kas liedz iespējas, līdz ar to, ir svarīgi, ka varat ar tām eksperimentēt, izmantot visas priekšrocības, ko sniedz rīki. Pārdevējiem ir svarīgi pārdot, taču, ja izvēlaties tehnoloģiju vai rīku oficiālos pārstāvjus un veidojat partnersadarbību, viņu interesēs būs ieteikt Jums atbilstošāko un labāko risinājumu, ļaujot Jums izmēģināt dažādus rīkus.
Ir svarīgi, lai komandu veido ne tikai zinoši cilvēki, bet arī komandas gars un vienota izpratne par mērķi. Meklējiet cilvēku, kas atbalsta Jūsu digitālās transformācijas ideju, iesaka pamatotus risinājumus. Ir feini, ja cilvēks prot daudzas prasmes, taču izcili, ja cilvēks ir virzīts uz attīstību ar tālredzīgu skatījumu, saredzot izaicinājumus, šķēršļus un risinājumus.
2020. gads ir bijis izaicinošs gan Latvijas uzņēmējdarbības vidē, gan ikdienā. Mēdz teikt, ka bez pārmaiņām nav attīstības. Digitālā tranformācija uzņēmumam var kļūt par pozitīvām un progresīvām pārmaiņām, ja vien tā tiek stratēģiski izplānota un ir komandas atbalsts. 2021.gada tendencēs uzsvars būs uz datiem, to drošību, inovācijām un automatizāciju. Virziens šķiet skaidrs, un ceļš, kā to realizēt, vairāk būs izprotams vien darot. Viennozīmīgi, sagaidāmi arī izaicinājumi, bet jebkurš lēmums, kas tiks izdarīts, jau ir solis uz priekšu. Atliek vien sākt!
Avoti:
https://enterprisersproject.com/article/2021/1/digital-transformation-5-mistakes-avoid-2021
https://enterprisersproject.com/what-is-digital-transformation
https://www.citrix.com/glossary/what-is-digital-transformation.html
https://www.inc.com/marc-emmer/10-ways-to-leverage-digital-transformation-in-2021.html
https://www.zdnet.com/article/top-8-trends-shaping-digital-transformation-in-2021/
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-economy-and-society-index-desi