Šobrīd, kad tehnoloģijas attīstās lielā ātrumā, digitalizācija ir kļuvusi par nepieciešamību ik katrā uzņēmumā - gan lielā, gan mazā, jo tas veicina konkurētspēju, palielina darbības ātrumu, samazina izmaksas un ļauj tirgot preces starptautiski, kā arī sniedz dažādus citus ieguvumus uzņēmumam.
Mazo uzņēmumu vadītāji mēdz saskarties ar dažādiem viedokļiem, kā arī mēdz apsvērt digitalizācijas lietderību attiecībā pret izmaksām. Šaubas un neziņa - Kā būs un ko darīt? Ja nu viss kļūst vēl sliktāk? Neko nedarīt arī nevar. Kā saprast kur un ar ko sākt?
Jā, tādas mēdz būt pārdomas un raizes, kas attur spert soļus digitalizācijas virzienā. Tomēr jāsaka, kā ir – ir jādara, ir jābūt drosmīgam. Arī Tev ir iespējams būt veiksmīgam digitalizācijas procesā, strauji augošam, atpazīstamam un klientu mīlētam uzņēmumam.
Digitalizācijas iedvesmai esam intervējuši 3 mūsu pašmāju mazos uzņēmumus, kas ir pieņēmuši digitalizācijas izaicinājumu, kā neatņemamu daļu no savas izaugsmes.
“Skatoties, kas notiek un cik strauji viss digitalizējas, tikai būs ieguvēji tie, kas spēs šobrīd pieņemt un ielekt tajā digitalizācijas vilcienā”, ar pārdomām dalās Inese Krūklīte, uzņēmēja.
"Digitalizācija tas ir ērtums, tā ir ērtāka procesu pārvaldība un tas ir resursu ietaupījums."
Inese atzīst, ka viņu mērķiem ir vajadzīgi ievērojami naudas līdzekļi, taču apmācībās mentori palīdzējuši apjaust tos pirmos soļus, kurus var sākuma stadijā atļauties spert pretī digitalizācijai un jau tagad optimizēt uzņēmumā notiekošos procesus, tādā veidā uzlabojot arī rentabilitātes rādītājus: “Treniņš nāca īstajā brīdī un īstajā laikā, jo mēs bijām nonākuši pie tā, ka vajag digitalizēt procesus, bet tomēr nebijām precīzāk un dziļāk strukturizējuši, kuri ir tie procesi, ar kuriem mēs sāksim šo digitalizāciju. Likās, ka visu vajag – internetu, kasi, noliktavu – visu.” Skaties interviju ar Inesi ŠEIT.
“Kad vēl, ja ne tagad? Tehnoloģijas tik strauji attīstās, ka mums ir jāspēj pielāgoties un iet laikam līdzi, ja vēlamies būt patiesi veiksmīgi biznesa vidē. Lai to apzinātos, mums palīdzēja "Kickstart" digitalizācijas treniņi,” to saka, Madara Feldmane, SIA "Apimi" līdzīpašniece, iepriekšējo "Kickstart" digitalizācijas treniņu absolvente.
“To ietvaros bija iespēja paraudzīties uz sevi no malas, dzirdēt citu uzņēmumu izaicinājumus un kopā viens otram palīdzēt tos risināt.”
Madarai aktuāla bija pārdošana, kas kaut kādu iemeslu dēļ neuzrādīja apmierinošus rādītājus, jo, kā viņa izteicās: "Mērķauditorija ir noteikta, it kā tur viss ir kārtībā". Tomēr digitalizācijas treniņu ietvaros ar ekspertu ieteikumiem, kā arī saņemot citu dalībnieku atgriezenisko saiti, kopīgi nonāca pie secinājuma, ka uzņēmuma atpazīstamība un pieejamība izvēlētās mērķauditorijas vidū ir tieši tas, pie kā ir jāstrādā. Interviju ar Madaru skaties ŠEIT:
Irita Kalēja, SIA "Liepaja Music" valdes locekle un projektu vadītāja, ir pārliecināta, ka satura digitalizācija ir tas solis, kas, patiesībā, paver plašākas iespējas sasniegt arī citu valstu auditoriju, kā arī ļauj produktam būt ilgtspējīgākam:
"Pateicoties digitalizācijai arī šajā krīzes laikā darbība tika nodrošināta, kamēr citi kultūras uzņēmumi bija slēgti publikai".
Kā nākamo attīstības soli Irita min izklaidi: "Ir jādomā par izklaides piedāvājumu digitālajā vidē, kas ir liels izaicinājums, jo sabiedrība ir mainījusies un noteikti mēs vēl ilgi pieturēsimies pie "zilajiem" ekrāniem un meklēsim ne tikai kurpes, maizi, pienu internetā, bet arī, kā sevi izklaidēt. Ne tikai datorspēlīšu veidā, bet arī kulturāli izglītojošu aktivitāšu veidā." Uzzini plašāk, ar ko nodarbojas Liepaja Lake Music, kā viņiem izdevās pārvarēt šo krīzi un kādi ir digitalizācijas nākotnes plāni ŠEIT.
Savu uzņēmumu pārstāves atzīst, ka ar šo digitalizācijas process neapstājas un noteikti ir kur augt. Ir jāspēj pielāgoties gan mainīgajam tirgum, gan dzīves piespēlētajiem apstākļiem, bet tas ir iemesls skaistām (digitālām) pārmaiņām, kas var palīdzēt veikt šo izrāvienu no stagnācijas, aizvietot manuālu un laikietilpīgu rutīnas darbību ar automatizētu procesu, kā rezultātā iegūt laiku, ne tikai nodrošināt tā ikdienas darbību un izdzīvošanu dienu no dienas, bet lai strādātu pie paša uzņēmuma attīstības un paplašināšanās, apgūt jaunas tirgus daļas, radīt jauninājumus produktos, izveidot efektīvu uzņēmuma struktūru un komunikāciju.
Laiks ir pats vērtīgākais resurss, kāds vien eksistē, un tikai tie, kas pratīs to izmantot lietderīgi, lai maksimāli īsā laika periodā sasniegtu vēlamos rezultātus un izvirzītos mērķus, būs tie, kas izrausies, izcelsies citu vidū un vairākus soļus priekšā citiem.
Arī pirkuma apstiprinošs e-pasts, kas tiek nosūtīts automātiski, ir digitalizācija. Arī kultūras uzņēmums var rast idejas kā kļūt pieejamākam digitālajā vidē. Arī noliktavas digitāla uzskaites sistēmas ieviešana un datu apkopošana līdz pat detaļām par klientu pirkšanas paradumiem, ir digitalizācija un ļoti vērienīgs darba apjoms, kas, manuāli fiksēts, prasītu ne vien neiedomājami daudz laika, bet arī papildus cilvēkresursus - kas tad ir lētāk ilgtermiņā un kas palīdzēs Tev sākt augt tieši šodien, lai beidzot Tu sāktu iet pretī saviem mērķiem un taustāmiem rezultātiem?
Madara piebilst: "Mums ir plāns ar aktivitātēm uz gadu, kuras arī cenšamies ieviest, un jau ir manāmas izmaiņas mūsu darbībā, līdz ar to arī rezultātos.
Mums atkal ir idejas, mēs esam atsvaidzinājuši savu radošumu, mums tagad ir sakārtota uzņēmuma struktūra, kas palīdz būt efektīvākiem un produktīvākiem.
Tāpat arī esam ieviesuši ražošanas automatizāciju. Iesaku izmantot šo iespēju arī citiem, jo bieži vien pašiem ir grūti paraudzīties uz sevi no malas, bet te gūstam atgriezenisko saiti un saredzam tos vājos posmus, pie kuriem jāpiestrādā, lai sasniegtu vēlamos rezultātus.”