Ražošana un osta ir Liepājas attīstības virzītājspēks, un pēdējos divdesmit gados to nenoliedzami veicinājusi arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) darbība. LSEZ mērķis ir radīt uzņēmējdarbībai un ilgtspējīgai attīstībai labvēlīgu vidi, tostarp sadarbojoties ar Liepājas tehnoloģiju klasteri, lai veicinātu IT prasmju apguvi visos līmeņos, dažādās sabiedrības grupās, augsti kvalificētu speciālistu piesaisti, sabiedrības izpratni par tehnoloģijām un Liepājas IT ekosistēmas attīstību.
Liepājas SEZ ir vienota pilsētas ekonomiskā ekosistēma ar vienotu pārvaldību, infrastruktūru un atbalsta instrumentiem, kas izveidota 1997. gadā. Liepājas SEZ teritorijā strādājošajiem uzņēmējiem ir plašākas attīstības iespējas veikt ieguldījumus savu uzņēmumu pilnveidošanā, kas veicina jaunu darba vietu veidošanos.
SEZ teritorija aizņem 3979 hektārus jeb 65% no pilsētas teritorija, kuras pārvaldību nodrošina Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde. LSEZ pārvalde ir atbalsta instruments esošajiem un potenciālajiem uzņēmējiem, kas veic uzņēmējdarbību Liepājas SEZ teritorijā - slēdz līgumus, iznomā teritorijas saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem dokumentiem, rūpējas par infrastruktūras attīstību, piesaistot finansējumu no ES struktūrfondiem kuģu, auto un dzelzceļa pievadceļu izbūvei un rekonstrukcijai. Tā palīdz risināt likumdošanas un stratēģiskās attīstības un komunikācijas jautājumus, kā arī seko līdzi uzņēmumu biznesa plāna izpildei un ieguldījumiem.
Šobrīd Liepājas SEZ teritorijā strādā 44 kapitālsabiedrības, kas nodarbojas ar apstrādes rūpniecību, sniedz loģistikas pakalpojumus, veic kravu uzglabāšanu un veicina nekustamā īpašuma attīstīšanu. Liepājas SEZ teritorijas uzņēmējdarbības vides kvalitāti novērtē arī citi uzņēmumi, kuri tajā strādā un attīstās.
Liepājas lielākā pievienotā vērtība ir neaizsalstošā osta, kas ir stratēģiski nozīmīgs impulss reģiona attīstībā. Ostā tiek veikta beramkravu (lauksaimniecības kravas, celtniecības materiāli, biokurināmais u.c. kravas), lejamkravu (nafta, naftas produkti, melases u.c. kravas), ģenerālkravu (ro-ro kravas, kokmateriāli, metāla izstrādājumi, minerālmēsli u.c. kravas) pārkraušana. Savukārt kravas–pasažieru prāmju līnija nodrošina regulārus kravu pārvadājumus uz Trаvemundi Vācijā.
Šā gada deviņos mēnešos Liepājas ostā pārkrauts 5,061 miljons tonnu dažādu kravu, kas ir par 8% vairāk nekā gadu iepriekš tādā pat laika periodā.
Jaunākās tendences pasaules ekonomikā rāda, ka Eiropai ir jāveido dažādu nozaru ražošanas centri, un tas paver attīstības iespējas arī Liepājai. Nākamajos desmit gados Liepāja ir iecerējusi attīstīt zaļu un jaudīgu industriālo parku bijušā “Liepājas Metalurga” teritorijā, kas kļūtu par zaļās ražošanas un aprites ekonomikas efektivitātes piemēru, radītu vairāk nekā 3000 jaunu darbavietu, piesaistot gan Eiropas Savienības (ES), gan privātās investīcijas.
Bijušā “Liepājas Metalurga” teritorijas lokālplānojumā iezīmēti četri soļi — teritorijas attīrīšana no vēsturiskā piesārņojuma, jauna ielu tīkla ar komunikācijām izbūve, jaunu rūpniecisko centru un jahtu centra apbūves kvartālu izveide, kā arī zaļās zonas gar ezeru un ielu malām izveidi, kopējo industriālā parka teritoriju pievienojot transporta maģistrālēm.
“Šobrīd mums Liepājā ir vajadzīgas tādas ražotnes, kas nenodara pāri videi un iedzīvotājiem,— eksportspējīgas, ar pietiekoši augstu intelektuālā resursa piesaistes kapacitāti,” Liepājas industriālā parka vīziju iezīmē Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks.
Darba iespējas Liepājas SEZ
Liepājas SEZ teritorijā strādājošie uzņēmumi piedāvā plašas karjeras iespējas. Uzņēmumi piedāvā Rietumeiropas darba vidi un labi apmaksātas darbavietas. Uzņēmumiem attīstoties un ieviešot jaunākās tehnoloģijas turpina pieaugt pieprasījums pēc kvalificētiem speciālistiem t.sk. IT jomā.